Zeker Zijn

3 oktober 2019

Hoewel de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 nog ver weg zijn, moet je als partij altijd bezig zijn met je boodschap, nieuwe leden werven, permanente campagne en de ondersteuning van de commissie- en raadsleden. Voor extra inspiratie en om te kijken hoe ze dat bij andere afdelingen doen, was afgelopen zaterdag de G40. Een bijeenkomst voor bestuursleden van de veertig grootste afdelingen. Naast diverse workshops hebben we gesproken over de Zeker Zijn Campagne. De positieve verhalen hebben mijn enthousiasme aangewakkerd.

Het was mooi om te horen dat de afdelingen het gevoel hebben dat ze weer aan het groeien zijn. Onze afdeling merkt dat ook, alleen al in ons stadsdeel hebben we meer dan 800 leden en elke maand verwelkomen we nieuwe leden.  We vinden het fijn om te merken dat steeds meer mensen weer geloven in de PvdA.  Want de afgelopen jaren hebben we veel kritiek gehad; de PvdA  zou onzichtbaar zijn, het zou niet meer duidelijk zijn waar we voor staan en de PvdA zou niet meer relevant zijn.

Niets is minder waar, we zijn altijd relevant geweest, maar de eerlijk gebiedt ook om toe te geven dat we in het verleden misschien te grote compromissen hebben gesloten en onze boodschap misschien niet altijd even helder hebben weten te verwoorden.

Misschien is de PvdA nu ook weer meer in trek omdat de huidige onzekerheden zich duidelijk aan ons opdringen. De sociaaleconomische zekerheden die we afgelopen decennia voor lief hebben genomen staan onder druk. Hoe zeker kunnen we nog zijn van een vaste baan in tijden waarin er steeds meer flexwerk en schijnzelfstandigheid is? Hoe zeker kunnen we nog zijn van huisvesting als betaalbare woningen in de stad onvindbaar zijn? Hoe zeker kunnen we nog zijn van zorg als het onbetaalbaar is en hoe zeker kunnen we nog zijn van een goede opleiding als er te weinig leraren zijn? Hoewel het schijnbaar economisch beter gaat dan ooit, verliezen we steeds meer zekerheden en lijkt het soms als of de vaste grond onder onze voeten verdwijnt.

Het is niet alleen maar kommer en kwel, er is hoop. Wij geloven dat het mogelijk is om de bestaanszekerheid weer centraal te zetten. Nu we weer groeien, groeit ook het vertrouwen dat we samen met jullie het verschil kunnen gaan maken.

Het was een inspirerende zaterdag en ik hoop dat we de komende tijd is steeds grotere getalen van ons zullen laten horen.