Waar koop ik goede stroom? Geen bedorven!

Door Eduard van Regteren Altena op 8 januari 2020

Onlangs vroeg iemand me tijdens het Ombudsspreekuur waar je het beste verantwoorde stroom kunt kopen.

Een interessante en best moeilijke vraag. Ik ben gaan zoeken. Eerst maar eens gekeken bij gaslicht.com, die overigens wel onafhankelijk zijn. De prijs is bij hun het allerbelangrijkste, en groen is een zeer rekbaar begrip! Dat hebben we geleerd bij een aflevering van Lubach over groene stroom, nog te zien op YouTube.

Begin vorige maand waren we met een behoorlijk aantal bestuursleden uit Amsterdam Oost aanwezig bij de Den Uyl lezing door Frans Timmermans in de Rode Hoed.

Het was een fraaie lezing en ging voornamelijk over de green deal. Ik vind het geweldig dat we als PvdA dit dossier in Europa kunnen gaan uitvoeren. Een ongelofelijke klus, want er zitten zo veel ingewikkelde kanten aan. Voor mij waren de meest zorgelijke aspecten de onmogelijkheid om in Polen binnenkort van de steenkool af te kunnen, en het afschuwelijke idee dat hoogstwaarschijnlijk alle oude diesel auto’s over een paar jaar in Afrika hun laatste dagen gaan slijten en daarmee een enorm uitstoot probleem in dit werelddeel gaat creëren.

Van alle energiebronnen is wind misschien wel de interessantste bron voor Amsterdam. Na een jarenlange bouwstop mogen er eindelijk nieuwe windmolens gebouwd worden rondom Amsterdam. De nieuwe coalitie in Noord-Holland heeft daartoe besloten. Bovendien is in het landelijk Klimaatakkoord afgesproken dat 50% van de nieuwe energiebronnen in coöperatief eigendom moet zijn. Zon’n coöperatie is naar mijn mening een mooi idee om samen met Amsterdammers stroom op te wekken. Waarom? Omdat de commerciële maatschappijen van alles roepen over groen, maar daar niks mee te maken hebben. Er is onlangs een ranking gemaakt. Welke stroom is goed en welke bedorven?

Onlangs was het weer overnametijd in de Nederlandse energiemarkt. Greenchoice gaat met Eneco naar Japan en Vandebron komt via Essent in handen van het Duitse E.ON. Ooit behoorde Greenchoice tot de eerste groene stroomleveranciers, een zelfstandig bedrijf. Daar kwam een einde aan toen Eneco een belangrijk minderheidsaandeel nam in het bedrijf. Dappere strijder Vandebron heeft ook de handdoek in de ring gegooid en zich laten inlijven door het grootkapitaal dat Essent heet. Kortom een hele klus om het allemaal in de gaten te houden. Hierbij de laatste ranking uit 2019:

RANKING VOOR DE CONSUMENTENMARKT voor groenste energieleverancier van Nederland:

LEVERANCIERS CONSUMENTENMARKT RAPPORTCIJFER

DGB Energie 3,2
Anode particulier 2,9
Fenor 2,8

Deze ranking is gemaakt door de Consumentenbond, Greenpeace Nederland, Natuur & Milieu en Wise in 2019.

Zonnepanelen op het dak is natuurlijk ook een prima idee. Vergeet er niet een nuttige en fraaie sedum laag onder aan te brengen. Dan schijnen de panelen meer opbrengst te hebben en het is goed voor de vergroening in de stad.

Pff wat een klus om dat een beetje in kaart te brengen, maar Frans Timmermans gaat het voor ons in Europa proberen. Hij zegt dat hij breed gesteund wordt door jongeren en ouderen. Laten er nu net veel mensen van de tussen-leeftijd in de regering zitten !

Is er dan helemaal geen ontkomen aan? Gelukkig wel. Je kan lid worden van één van de vele energiecoöperaties in Nederland. Als lid van een coöperatie ben je samen de baas van je eigen energie en wek je plaatselijk de groenste stroom op die er is. Een coöperatie heeft geen winstoogmerk. Er gaat dus geen geld naar aandeelhouders. Een positief resultaat wordt gebruikt voor nieuwe duurzaamheidsprojecten en voor nog lagere energieprijzen voor de leden. Al vijf jaar achtereen is “Om | nieuwe energie”, de koepel van samenwerkende coöperaties, een van de groenste stroomaanbieders van ons land. Daaronder valt Amsterdamenergie en laat daar nu de voorzitter een PvdA’er blijken te zijn. Bouwe Olij is een geboren en getogen Amsterdammer. Hij was eerder voor de PvdA stadsdeelvoorzitter van de stadsdelen De Pijp en Oud-West en gemeenteraadslid. Later realiseerde hij als directeur van de Scheepsbouwloods op het NDSM-terrein niet alleen de renovatie van de loods, maar zorgde ook dat er 1400 zonnepanelen op het dak werden gelegd. Inmiddels is Bouwe gepensioneerd.

Amsterdam Wind bestaat naast Amsterdam Energie uit de coöperaties Onze Energie, Zuiderlicht en De Windvogel. Gezamenlijk verkennen ze geschikte locaties en doorlopen ze de ruimtelijke procedures. De gemeente Amsterdam heeft aangegeven graag met coöperaties rond de tafel te gaan. Op dit moment staan er rond Amsterdam zo’n 40 windmolens. Dat moeten er voor 2026 bijna twee keer zo veel worden.

De huidige generatie windmolens heeft een vermogen van minimaal twee MW. Een drie MW-windmolen produceert op land ruim 6,5 miljoen kWh per jaar. Dit is genoeg elektriciteit voor ruim tweeduizend huishoudens. dat schiet lekker op! Kortom onderzoek en kijk om u heen. Ik wens u een goed 2020.

Eduard van Regteren Altena

Eduard van Regteren Altena is muzikant/cellist. Met het Mondriaan Kwartet toerde hij over de hele wereld. Ook speelde hij met talloze dansgroepen en theatergezelschappen. Hij is bestuursvoorzitter van muziekschool “het Muziekpakhuis” en van het straatorkest “Ricciotti ensemble”. Binnen de PvdA in het stadsdeel zet hij zich in voor het Ombudsteam.

Meer over Eduard van Regteren Altena