Verkiezingen Provinciale Staten Noord-Holland

18 maart 2019

De PvdA doet met een groot aantal Amsterdamse kandidaten mee aan de komende verkiezingen op 20 maart a.s. voor provinciale staten van Noord-Holland. Soms lijkt de provincie voor Amsterdammers een ‘ver van mijn bed show’, maar niets is minder waar. Zeker zijn van een goede, betaalbare woning, zeker zijn van vast werk en  zeker zijn van recreatie mogelijkheden op 15 minuten van je huis zijn 3 van de PvdA Noord Hollandse speerpunten die ook van belang zijn voor Amsterdam.

Er is duidelijk sprake van woningnood in Noord-Holland. Als jongere moet je jarenlang wachten op een betaalbare woning, er zijn  te weinig sociale huurwoningen en voor ouderen zijn er nauwelijks ‘woningen op maat’. Ouderen willen nl. steeds langer zelfstandig blijven wonen, maar dan wel in een woonvorm die bij hun situatie past. Op dat terrein is er nog veel te weinig creativiteit bij de corporaties, ontwikkelaars. Goed om te zien dat het huidige college van B&W van Amsterdam, met de PvdA actief inzet op het bouwen van betaalbare woningen. De PvdA NH gaat   in het gebied van de Metropool Regio Amsterdam(MRA) voor binnenstedelijk bouwen, woningen bij OV knooppunten. Binnenstedelijk kan er gebouwd worden  op oude bedrijfsterreinen zoals in Amsterdam Oost in het Cruquisgebied, door het transformeren van bestaande gebouwen. Hetzelfde geldt voor het gebied waar de gemeente Amsterdam Havenstad wil bouwen met 70.000 woningen. De PvdA NH steunt dit plan maar vindt wel dat ook de haven goed moet blijven functioneren, duurzaam kan groeien, er daar voldoende werkgelegenheid blijft. Ook moet er tijdig goed openbaar vervoer worden geregeld zijn. In Alkmaar is de PvdA wethouder Paul Verbruggen nu actief bezig om op het NUON terrein ten noorden van het station woningen te realiseren.

In de afgelopen 4 jaar hebben de PvdA gedeputeerden Tjeerd Talsma (eind 2016 veel te vroeg overleden) en later Adnan Tekin een actief arbeidsmarkt beleid gevoerd. Een van de resultaten is dat veel jongeren uit Amsterdam West een baan hebben op Schiphol. Tjeerd Talsma heeft gezorgd dat er een werkambassadeur kwam. Adnan Tekin zet zich in voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en is daarvoor regelmatig te vinden op de ROC’s in Amsterdam en de provincie. De PvdA NH blijft zich inzetten voor voldoende werkgelegenheid en dan voor vaste banen. Hierbij gaat het ook om goed werk voor mensen van 50 jaar en ouder. In de kop van Noord Holland staat onze partij voor goede huisvesting voor arbeidsmigranten uit Oost Europa die werken in de glastuinbouw.

Voor Amsterdammers is het prettig en gezond wanneer zij dichtbij de stad kunnen recreëren, op een kwartiertje fietsen van je huis. Daarvoor zijn de recreatiegebieden als Spaarnwoude, Twiske/Waterland, groengebied Amstelland, het Diemerbos aangelegd. Deze worden beheerd en bestuurd door recreatieschappen. PvdA NH vindt dat het beheer beter kan, door de natuurgedeelten goed te beschermen en ruimte te bieden voor recreatieve activiteiten. Gedeputeerde Adnan Tekin (winnaar van de groenste politicus 2018) heeft er voor gezorgd dat de natuurgedeelten inmiddels goed beschreven zijn en planologisch zijn vastgelegd. Wat het bestuur betreft, zet de PvdA in op 1 bestuur voor al de 4 recreatieschappen voor het beleid wat betreft beheer en financiën. En per deelgebied een gebiedscommissie van bewoners, gebruikers, bestuurders die gezamenlijk bepalen wat er wel en niet kan in hun gebied. Verder is volgens de PvdA een investeringsimpuls in de groene recreatie nodig vanwege de drukke Metropool regio. Adnan Tekin: ‘Recreatieschappen zijn aangelegd in de jaren ‘70/80’ en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd en de wensen van de moderne gebruikers. Onderdeel van deze investeringsimpuls kan ook aanleg zijn van enkele nieuwe recreatiegebieden, passend bij de groei van het aantal woningen in deze regio’. Zo’n investeringsimpuls pas prima in de ontwikkeling van het Metropolitane Landschap zoals dat wordt bepleit door organisaties als Landschap Noord Holland, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.

Tot slot hebben de inwoners van Amsterdam en in de omgeving van Schiphol recht op minder geluidsoverlast, gezonde lucht en een veilig vliegveld. Verder moeten er snel goede treinverbindingen met de Europese hoofdsteden komen. Een goede duurzame toekomst van Schiphol is daarmee een gezamenlijke belang van de provincie én Amsterdam.

Nico Papineau Salm, PvdA statenlid NH en kandidaat lijst 3/nummer 23.