Partijgenote Bertie van Gelder overleden

3 februari 2022

De PvdA Oost bereikte het droevige nieuws van het overlijden van Bertie van Gelder. Ze is 88 jaar oud geworden. Bertie was een geliefd en zeer betrokken lid van onze afdeling. Bertie is geboren in 1933 als kind van Joodse ouders, die ze verloor in de oorlog. Bertie woonde een groot deel van haar leven in Israël waarna ze terugkeerde op haar geboortegrond. In onze partij en in de buurten van Oost was Bertie geliefd. Ze bezocht regelmatig de ALV’s van Oost en liet altijd van zich horen. Van toon bescheiden en genuanceerd, maar inhoudelijk scherp in haar vragen en argumenten, en prettig activistisch. En altijd op de bres voor meer rechtvaardigheid, haar grootste drijfveer.

Bertie heeft altijd aandacht gehad voor de diversiteit in ons stadsdeel. Ze was betrokken bij het BOMO, het Bestuurlijk Overleg Migrantenorganisaties. Toen het BOMO zeer tegen haar wil werd opgeheven (na het afschaffen van de stadsdelen als zelfstandige bestuurslaag) bleef Bertie zich inzetten voor meer inclusiviteit. Tot haar dood stuurde ze regelmatig een mailing aan het netwerk in de Dapperbuurt. Ze was betrokken bij herdenkingen, zoals de Kristallnachtherdenking op het Muiderpoortstation.

De PvdA Oost gaat Bertie van Gelder missen als geliefd lid van onze afdeling. We wensen Bertie’s nabestaanden sterkte bij dit verlies.