Over Biomassa, Actieve Bewoners en een Flapdrol

8 juni 2019

Biomassa
Op IJburg en het Zeeburgereiland heeft men zich druk gemaakt over de Biomassaketel die Nuon/Vattenfall in Diemen wil plaatsen. Verbranding van vele bossen hout levert een slechtere CO2 – uitstoot op dan aardgas!
Na de Gemeente Diemen kwam ook de Stadsdeelcommissie OOST in het geweer.
De stadsdeelcommissie sprak zich unaniem tegen de komst van  ketel uit.
Helaas zit de Gemeente Amsterdam vast aan een convenant met NUON en ook minister Wiebes zal zijn subsidie van 300 miljoen aan Nuon voor de bouw van die ketel niet gauw inslikken.
We moeten dus bergen gaan verzetten!

Veel meer te doen in ons beweeglijke stadsdeel.
Bijkomend verloren wij  een lid van Groen Links uit onze gebiedscommissie omdat zij zich niet kon verenigen met het feit dat Het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Oost een persbericht over die biomassa-uitspraak niet wilde doen uitgaan. Merkwaardig genoeg werd zij ook door haar eigen GL fractie te activistisch gevonden….Allemaal stuff voor verbetering van het fletse stadsdeelstelsel.
Zoals zorg dragen voor meer sportvelden. Bewoners hebben een plan ingediend om die aan te leggen op het strandeiland en een aantal woningen niet te bouwen of te verplaatsen naar het aan te leggen Buiteneiland. Ook is er ruimte in het Sluiskwartier waar zeker tot 2028 tijdelijke ruimte is..
Er is drukte over de bouw van een bovengrondse parkeergarage op de bedrijvenstrook van Zeeburgereiland. (Past dat wel in een auto- luwe stad?)
Wat gaat er met de Baaibuurten gebeuren? Woningbouw? Of groen en sport?(Dat is mijn voorkeur) De hausse van de woningbouw geeft een druk op de stad. De ruimte is bijna op. Waar moet een tramremise komen?(niet op Strandeiland wat mij betreft.) Kan het Flevoparkbad op die plaats blijven? (Dat is mijn inzet.)

Enfin ons gebied beweegt en er dienen zich interessante en mogelijk moeilijke keuzes aan. Gelukkig hebben we kundige en actieve bewoners die volop meedenken.

Dan toch die Biomassa weer..
Maar opeens zitten we dan in de verkiezingstijd voor Europa en probeer ik op te letten of het ook over biomassa gaat. Weinig dus.
Maar opeens is daar die Eppink van FvD (in de column van Bert Wagendorp in de Volkskrant van 25 mei j.l genoemd: …. “de met alle winden meewaaiende politieke flapdrol DJ Eppink”) die ik op de tv twee keer zich zag uitspreken tegen de biomassaverbranding omdat het slechter is dan aardgas!
Yes, dacht ik, dat heeft hij dan in ieder geval wel begrepen, maar helaas haalt hij dat oude paard van stal: “doe mij maar kernenergie”. Een oude keutel en dus zeker een flapdrol!
Dat moeten we dus zien te vermijden, dat we bij de biomassabestrijding ook weer over kernenergie moeten discussiëren!

Genoeg te doen!
O ja, dit nog. Er is een wietteelt- pand in mijn straat opgerold door de politie…..
Legaliseren dus, (zoals Canada ).