Metrolijn Oost-West nu

30 december 2019

Wethouder Sharon Dijksma presenteerde vorige maand het collegeplan om tot een autoluwe stad te komen. Dit plan staat vol goede ideeën tot het verbeteren van de verbinding tussen Amsterdammers onderling, zoals het voorstel om kinderen gratis gebruik te laten maken van het OV en een Oost/West-verbinding van metrokwaliteit.

Het eerste voorstel is de ideeënfase al gepasseerd, het tweede voorstel nog niet. Om het tweede voorstel te verwezenlijken wordt er geopperd om de capaciteit en doorstroom van trams te verbeteren. Als stadsdeelcommissieleden van Amsterdam Oost en Amsterdam Nieuw West pleiten wij voor een doelmatigere aanpak. Om een verbinding van metrokwaliteit op de Oost/West-as van Amsterdam te bewerkstelligen, is een Oost/Westmetrolijn essentieel.

Een metrolijn is veel sneller dan een tram en heeft een veel grotere capaciteit. In een metropoolregio die zo hard groeit als Amsterdam volstaan een paar tramlijnen niet op het Oost-Westtraject. Bovendien kan een Oost-Westlijn ook worden doorgetrokken naar bijvoorbeeld Haarlem of Almere zodat meer mensen hun auto laten staan.

Een van de grootste obstakels op weg naar deze metrolijn was altijd geld. Niemand kan de kosten ontkennen. Iedereen ziet echter ook de kansen die deze tijden bieden: lenen was nog nooit zo goedkoop. Om grote projecten te financieren overweegt minister Hoekstra een fonds op te richten met daarin tientallen miljarden euro’s. Deze miljarden moeten o.a. worden geïnvesteerd in het verbeteren van onze infrastructuur. Dit is dus hét moment voor Amsterdam om Den Haag op te roepen de bereikbaarheid van onze hoofdstad en metropoolregio te verbeteren.

Het verbeteren van de bereikbaarheid van Schiphol door de Noord/Zuidlijn door te trekken en het sluiten van de Ringlijn staan hoog op de agenda. Een metro naar Schiphol verbetert vooral de bereikbaarheid van Amsterdam voor toeristen en ontsluit geen wijken die met een verschralend OV-aanbod te maken hebben. Het verbinden van Amsterdammers aan de randen van de stad met elkaar en het centrum verdient wat ons betreft meer aandacht.

Juist aan de randen van de stad wordt namelijk enorm gebouwd. Nieuw-West is nu al het stadsdeel met de meeste inwoners (bijna 158000) en dit zal de komende jaren door verdichting en de komst van Havenstad alleen maar toenemen. Er is geen snelle Oost-Westverbinding door dit enorme stadsdeel terwijl de vraag om een hoogwaardige aansluiting vanuit de rand van de stad op het snelle metronet en de regio alleen maar toeneemt.

In Oost komen op IJburg 2 en Zeeburgereiland ongeveer 50 000 extra inwoners. Dit gebied heeft echter slechts één railverbinding. Deze tram 26 is nu al overvol en er zijn grote problemen voor de bereikbaarheid bij een verstoring. Binnenkort komen er dubbele trams en een extra tramlijn wordt onderzocht, maar dat lijkt onvoldoende als het bevolkingsaantal verdrievoudigd.

Voor een autoluwe stad zal het openbaar vervoer aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Kortere reistijden, meer zitplaatsen en betere en langere verbindingen zorgen dat mensen de auto laten staan. Dan krijgen we een schonere lucht en meer ruimte voor fietsers en voetgangers op straat. Daarvoor moeten we groot en regionaal durven denken. Hoewel het voorstel van wethouder Dijksma voor een metro-achtige tramverbinding sympathiek is, is een metrolijn van Almere via Oost en Nieuw-West naar Haarlem op de langere termijn essentieel om inwoners in de hele metropoolregio te verbinden.

Chris Evers, Bastiaan Minderhoud, Pieter Nijhof en Paul Paulusma zijn stadsdeelcommissieleden voor GroenLinks en de PvdA in Amsterdam Oost en Amsterdam Nieuw-West.