Het werk van onze commissieleden: inzichten van tijdelijk commissielid Wouter Wester

21 januari 2019

Tijdens de tijdelijke afwezigheid van Paul Paulusma kon de afdeling gelukkig rekenen op Wouter Wester als vervangend commissielid van Zeeburgereiland/IJburg. In de periode van 13-11-2018 tot 10-01-19, waarin hij een gebiedsvergadering en twee plenaire commissievergaderingen bijwoonde, kreeg hij inzicht in het werk van onze commissieleden en de hoeveelheid voorbereiding die aan dit soort vergaderingen voorafgaat.

“De meest omvangrijke onderwerpen waren het gebiedsplan en de gebiedsagenda. De wording hiervan liep in november al enige weken en ik heb de finale besluitvorming en de acceptatie van het advies door de leden van het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost meegemaakt.

Het meest dicht bij de burger staande initiatief waar niet de hand van de ambtenarij achter werd gezocht was de peiling onder de IJburgers voor wat betrof hun mening over een vuurwerkvrij IJburg. De bezoekers van de markt reageerden enthousiast op de peiling, vooral omdat die vanuit de gemeente leek te komen, gesteund door de lokale politiek. Het publiek reageerde opmerkelijke open op die combinatie, in tegenstelling tot wat je soms ziet in campagnetijd als de partijen centraal staan.”

De gebiedscommissie op IJburg bestaat uit partijrepresentanten die, volgens Wouter, over het algemeen over de partijlijnen heen kunnen kijken, al heeft de VVD wel de neiging zich meer te profileren. Dat laatste beschouwt Wouter als een probleem, aangezien dit de indruk naar buiten toe kan wekken dat men vanuit de commissie niet kan peilen wat de wijk zelf precies wil.

“Het commissiesysteem werkt als een ondernemingsraad voor de verschillende wijken en idealiter moet je dat ook zo invullen. Alleen dan heb je kans dat je wijk een stukje maatwerk kan krijgen in een advies. Het dagelijks bestuur staat daarvoor open.

Voor de meer fundamentele vraagstukken moet de partijpolitiek wel weer worden afgestoft, want die lopen via Amstel 1a (de gemeente – red.) en daar geldt een ander speelveld zoals bleek op de hei-avond in het Lloyd Hotel.”