Alleen ga je sneller, samen kom je verder

30 mei 2019

Zoals dit jaar bleek bij de presentatie van ‘’Staat van de Stad’’ gaat het over het algemeen goed met ons Amsterdam. Veel Amsterdammers horen ook dat het goed gaat, veel Amsterdammers zien dat het goed gaat, maar een grote groep Amsterdammers voelt nog niet dat het goed gaat. Het gemiddelde inkomen steeg en de werkeloosheid ging omlaag, toch is nog steeds 30% van alle inwoners niet zeker van hun baan. Onze coalitie heeft participatie en het samen aan beleid werken als een van de belangrijkste speerpunten van deze regeerperiode aangemerkt, toch voelt meer dan de helft van alle Amsterdammers zich onvoldoende meegenomen in de keuzes die worden gemaakt.

Bij ons in Oost zien wij deze ontwikkelingen natuurlijk terugkomen. Zo is er een grote groep inwoners die de weg naar de gemeente nog niet weet te vinden en helemaal niet gehoord wordt, of zijn er jongeren die nog steeds geen stage of baan kunnen vinden, ook al draait de economie op volle toeren.

Er is dus werk aan de winkel voor ons in Oost. We moeten hoge ambities koppelen aan het voeren van veel goede gesprekken met onze stadgenoten. Mensen die nu nog in anonieme stilte verblijven moeten worden gehoord. Jongeren die moeite hebben met het vinden van goed werk of een mooie stage moeten worden geholpen in hun ambities.

Concreet hebben we als fractie daar invulling aangegeven door het dagelijks bestuur een ongevraagd advies mee te geven waarin wij hen oproepen om samen met ondernemers, stichtingen die met jongeren werken en jongeren zelf, te kijken naar het creëren van goede banen en stages in Amsterdam Oost. Afgelopen maand heb ik de uitvoering van dit advies uitvoerig besproken met onze ambtenaren en heb ik de goede hoop dat we snel aan de slag kunnen mét, in plaats van alleen vóór, onze werk- en stage-zoekende jongeren in Oost.

Deze manier van werken, samen mét in plaats van slechts vóór onze mede-Amsterdammers, is waar onze kracht als lokale afdeling van de PvdA ligt. Wij dromen met beide voeten op de grond en zien dat je alleen misschien wel sneller gaat, maar samen verder komt (en vooral ook verder blijft).