Een kijkje achter de schermen: flyeractie door de Transvaalbuurt

28 februari 2018
Door: Willem Tesselaar

Afgelopen zaterdag (24 februari) was voor mij de eerste keer dat ik campagnevoerde voor de PvdA in Amsterdam Oost. Het doel van de middag was de Transvaalbuurt te verkennen en onze specifieke standpunten voor deze buurt over te brengen aan de bewoners. Hoewel het originele plan was om op één centraal punt te blijven staan, hebben we er uiteindelijk voor gekozen om – al flyerend – een wandeling door de hele buurt te maken aangezien te lang stilstaan op één plek met deze winterse weersomstandigheden simpelweg te koud was.

Van Oost naar Noord

Samen met een aantal andere vrijwilligers waaronder Wim Kerkhove, kandidaat voor de stadsdeelcommissie in Oud-Oost, en Tom Leenders, kandidaat voor de Amsterdamse gemeenteraad, gingen we het gesprek aan met bewoners. Hoewel onze standpunten voor de Transvaalbuurt veel mensen aangaan, zoals het isoleren van de sociale huurwoningen en het schoonhouden van de plekken rond de containers, gaan de gesprekken alle kanten op. Van de eventuele brug die over ’t IJ gebouwd kan worden tot aan de nadelige uitwassen van het toerisme in de stad.

Trots konden we vertellen over hoe de PvdA die vrijdag nog samen met het linkse blok de hop on/hop off bussen de stad uit had gezwaaid, maar ook over onze andere standpunten met betrekking tot het toerisme in de hoofdstad. De limieten aan aantal mensen in wandel- en fietsgroepen, het aan banden leggen van Airbnb en andere uitwassen van het toerisme als segway-tours, helikoptervluchten en bierfietsen. Amsterdam moet een fijne stad blijven voor iedereen.

Zo kan het dus ook

In de Transvaalbuurt staan veel sociale huurwoningen, en de PvdA maakt zich hard voor het isoleren van die woningen. Dit is voor mij een goed voorbeeld waar de partij voor staat. Je leest je de laatste tijd in het nieuws dat lagere inkomens het meest opdraaien voor een groenere samenleving. Dat is niet hoe het hoort. Met nietsontziend vooruitgaan zie je mensen, en hun belangen, over het hoofd. Voor mij staat de Partij van de Arbeid in Amsterdam voor met z’n allen vooruit gaan en samen een groenere en schonere stad worden. Met het isoleren van de sociale huurwoningen profiteren de bewoners namelijk ook van een lagere energierekening. Zo kan het dus ook.

Samen strijden voor de stad

Tom Leenders ging tijdens de flyeractie in gesprek met een man die de vinger op de zere plek legde: “Het moet nu eens afgelopen zijn met die rechtse afbraak. Het is weer tijd om samen te strijden voor deze stad!”

Heb je vragen over de campagne of zou je mee willen helpen bij de campagne? Stuur dan een mail naar Morris Beks, de campagne-coördinator in Amsterdam Oost: [email protected]. Het actuele overzicht van de komende campagne-acties in Oost vind je op onze agenda.

Waar ben je naar op zoek?