Kies vandaag voor een eerlijker koers!

17 maart 2021

Kies vandaag voor een eerlijker koers!

Vandaag is de laatste dag van de verkiezingen. De laatste dag dat we kunnen kiezen hoe de komende vier jaar er in ons land uit gaan zien. De laatste dag dat we kunnen kiezen voor nog vier jaar rechts beleid, of eindelijk een andere, eerlijkere koers. En juist nu is een eerlijkere koers nodig. Mijn oproep is dan ook aan iedereen: ga stemmen!

De coronacrisis heeft onze maatschappij en economie ontregeld. Maar daarnaast heeft de coronacrisis ons met de neus op de feiten gedrukt: er is veel mis met onze instituties Dingen die ons na aan het hart staan, zoals een fijne woning, een zekere baan en steuntje in de rug wanneer je dat nodig hebt zijn voor veel mensen niet meer vanzelfsprekend.

En dat moet anders, dat moet eerlijker. Daarom heb ik mij kandidaat gesteld voor de PvdA. Omdat de PvdA een plan heeft voor een eerlijkere toekomst. Een plan om de doorgeslagen flexibilisering op de arbeidsmarkt aan te pakken, door de wildgroei aan contractvormen aan banden te leggen. Een plan voor fatsoenlijke salarissen, door het minimumloon te verhogen. En een plan voor betaalbare woningen, door huisjesmelkers aan te pakken, beleggers te belasten en ervoor te zorgen dat een woning geen investering meer is maar een thuis. En daarnaast investeren we ontzettend veel in onderwijs, zorg en het klimaat.

Als overtuigd sociaal-democraat sta ik pal achter ons programma. Deze plannen zorgen voor een eerlijkere maatschappij en gelijkere kansen. De zaken die echt belangrijk zijn worden zo goed geregeld. Inkomensgelijkheid neemt toe en we halen de broodnodige klimaatdoelstellingen.

Maar het is voor mij als econoom ook heel belangrijk hoe onze plannen economisch uitpakken. En ons programma scoort ook op dat gebied ontzettend goed. Uit de doorrekening van het CPB komt dat de plannen van de PvdA tot de laagste werkloosheid van alle partijen leiden. We realiseren de hoogste werkgelegenheid en economische groei. En de koopkracht neemt bij ons met 1,8% toe, op de SP na is dat de hoogste stijging.

En het mooie is: we laten de staatsschuld minder oplopen dan de andere partijen. Sterker nog, de staatsschuld is bij ons het laagst van allemaal! Dat komt omdat wij ervoor kiezen om de multinationals, grote vervuilers en de hele vermogende mensen een extra bijdrage te vragen. Dat is een fundamenteel andere keuze dan het huidige kabinet maakt. We kiezen echt voor een nieuwe, slimmere en eerlijkere economie. Ik ben daar heel trots op.

Mijn oproep aan jullie is: ga alsjeblieft stemmen! Samen kunnen we zorgen voor een eerlijke toekomst voor iedereen.

Rebekka Tselms