Het Ombudsteam functioneert nu ruim 6 jaar. Wat houdt dat eigenlijk in? Het begint met de twee spreekuren per maand: de 1ste woensdag van de maand om 16.00 uur en de derde donderdag om 19.00 uur. We houden die spreekuren in het stadsloket Oost op het Oranje-Vrijstaatplein, meestal in de Borneozaal. Via drie duidelijke borden kun je het zaaltje vinden.
De opkomst is verschillend. Het spreekuur is vooral bedoeld voor mensen die geen email hebben, maar ook is het fijn om wat uitgebreider met de mensen te kunnen praten. Dan nodigen we ze uit om langs te komen. De meeste vragen komen echter binnen via de telefoon of de mail. De vragen komen van PvdA leden of via kennissen, of van de 15.000 buurtgenoten in Amsterdam Oost die onlangs een folder van ons in de bus gekregen hebben. Er komen ook vragen binnen uit heel Nederland over praktische zaken als, hoe kan ik een verkiezingsposter ontvangen, of wat is het telefoonnummer van het nieuwe landelijk PvdA bureau, of het verzoek om via ons een mail sturen naar een verantwoordelijke wethouder. Ook bellen er buurtgenoten die iemand willen machtigen voor de verkiezingen, of zelf hulp nodig hebben om er te komen. Kwesties als “hoe lang mag je ID pas verlopen zijn om toch te mogen stemmen?”, “Hoe zit dat nou met die waterschappen?” of “Waarom mag ik met mijn oldtimer auto geen parkeervergunning meer?”. Ook komen er klachten binnen als “ik heb net een stofzuiger gekocht in een winkel, en ben er niet tevreden mee, hoe kom ik er van af?” (dat lukt niet heel raar!). Vaak hebben we ook verhitte mensen aan de telefoon die hun verhaal willen vertellen, en wat er allemaal mis is in dit land. Aanhoren en het gesprek sturen doet soms wonderen! Zorgen in de schuldhulpverlening van mensen die er geen gat meer in zien; een persoon die van de huurvereniging moet overstappen van gashaard naar CV (dat is keurig opgelost met opruimhulp en vertrouwen tussen beide partijen); mensen die wel kleiner willen wonen maar geen duidelijke antwoorden krijgen van de gemeente. Op al deze vragen proberen wij te bemiddelen en door te verwijzen. We checken ook of het probleem opgelost is. Dat kan leiden tot vragen in de politiek in de stad of landelijk. Het is heel fijn om die mogelijkheden te hebben. Geweldig is ook dat heel veel PvdA’ers bij ons in de wijk bereid zijn om met tips te komen om problemen te tackelen. Kortom: het Ombudsteam Amsterdam Oost is een uiterst nuttig instrument. Hier begint de communicatie tussen buurtgenoten! Deze service doen we graag als PvdA betrokkenen. Het team bestaat uit de volgende kernleden:
Simon Deurloo, Susan Hamaker, Merel Diemont, Rob Horseling, Alba León en Eduard van Regteren Altena. Verdere informatie vind je hier.