Definitieve Verkiezingsuitslag

26 maart 2019

Gisteren is de definitieve uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen bekend geworden.

In de Provinciale Staten heeft de PvdA zes zetel gehaald. Hoewel er dit jaar meer inwoners van Noord-Holland op onze partij hebben gestemd dan vier jaar geleden hebben we door een hogere opkomst een Statenlid minder dan in de vorige periode.

In het Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV), waar het water van Amsterdam-Oost onder valt, deed de PvdA het nog beter. De Partij haalde bijna 25.000 stemmen meer dan de vorige keer en ging er een volle procentpunt op voorruit. In Amsterdam was de Partij veruit het grootst. In heel AGV kwamen we net 700 stemmen te kort en werd de VVD het grootst. Door een buitengewoon ongelukkige uitkomst met de restzetel verloren we wel een zetel en kwamen op vier uit.

Hoewel we in beide organen een zetel minder hebben behaald dan in de vorige bestuursperiode is deze uitslag toch ook hoopgevend. In Amsterdam is de PvdA de derde partij geworden deze verkiezingen, met 11,4% van de stemmen. Ter vergelijking: bij de vorige verkiezingen in 2018, waarbij de Gemeenteraad is gekozen, haalde de PvdA 10,6%. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 konden we slechts rekenen op 8,4% van de Amsterdamse kiezers. De stijgende lijn die na het verlies van 2017 is begonnen heeft zich dus doorgezet.

In Amsterdam Oost was de opkomst voor de Provinciale Statenverkiezingen ruim 57%. Ook hier werd de PvdA de 3e partij, met 11,8% van de stemmen, een hoger percentage dan gemiddeld in Amsterdam. Net als in heel Amsterdam is GroenLinks ook in Oost als grootste uit de bus gekomen.  D66 werd de tweede partij. Forum voor Democratie haalde in Amsterdam bijna 9% van de stemmen maar kon in Oost slechts rekenen op 6%.

Al met al zien we vooral dat de politieke versplintering zich verder heeft doorgezet. Als de Eerste Kamer in mei wordt gekozen zullen 12 verschillende fracties zitting nemen in de groene zetels. De coalitie is haar meerderheid kwijt en moet op zoek gaan naar partijen die haar wetten willen steunen. In de provincies moeten coalities van vier of meer partijen gevormd worden om op een meerderheid te kunnen rekenen. In Noord-Holland kan de huidige van VVD, D66, PvdA en CDA niet meer rekenen op de meerderheid. Er volgt dus nog een spannende tijd, waarin de PvdA kans heeft om onze sociaal-democratische waarden in verschillende politieke lagen ten gehore te brengen.

Wij danken alle PvdA-kiezers uit Oost voor hun vertrouwen in onze vertegenwoordigers en we feliciteren alle gekozen PvdA-leden van de Provinciale Staten van Noord-Holland en leden van het Waterschap Amstel Gooi en Vecht met hun zetel. Veel succes en wijsheid toegewenst voor de komende jaren!