Verkiezingen 2018

Bekijk hier onze campagnewebsite!

Gemeenteraadsverkiezingen Amsterdam, maart 2018

Amsterdam. Damsko. Mokum. Allemachtig wat houden wij Amsterdammers van onze stad. Zou het ook in andere steden bestaan? Dat je vlinders in je buik krijgt als je door je stad fietst? Er is zoveel om van te houden, zoveel wat karakteristiek Amsterdams is. Het zonlicht over de grachten, een schoolklas met twintig verschillende nationaliteiten, een rinkelende tram, een biertje in een bruine kroeg. En al die verschillende Amsterdammers.

Amsterdammers geven Amsterdam een uniek karakter. Eigenwijs, eigenzinnig, dapper, sociaal, met het hart op de tong, maar vooral het hart op de goede plaats.
Zijn wij een lieve stad? Vaak wel. Soms niet. Maar het gaat erom dat we het willen zijn. Ons best ervoor willen doen. Het is een opdracht aan onszelf. Een opdracht om naar elkaar om te kijken, om voor elkaar te zorgen en te zorgen dat Amsterdam Amsterdam blijft. Vrij, bruisend en sociaal. Dat wie hier thuis is zich ook thuis voelt. Een stad waar je bij elkaar kan schuilen. Nu en straks.
Wij Amsterdammers kiezen op 21 maart de richting die onze stad op gaat. Kiezen we voor een gelukkige stad of voor de happy few? Voor mensen of voor de markt? Voor samen of apart? Voor iedereen of voor een enkeling?

Wij kiezen ervoor om het unieke karakter van Amsterdam te koesteren. Wij kiezen voor een stad waar je thuis kan zijn, ongeacht de dikte van je portemonnee. En waar je je thuis kan voelen, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt.

En daarvoor is het nodig dat er veel meer betaalbare huizen worden gebouwd. Wij willen dat er 120.000 woningen bijkomen tot 2030. En we kiezen ervoor om bestaande huizen ook betaalbaar te houden. We verkopen geen betaalbare huurhuizen zolang de vraag het aanbod overtreft. En al helemaal niet in buurten waar er bijna geen betaalbare huizen meer te vinden zijn. We beschermen onze overspannen woningmarkt tegen beleggers en de uitverkoop van de stad en willen daarvoor een Amsterdamwet. En we stoppen met AirBnB, want huizen zijn om in te wonen en geen verdienmodellen.

Thuis ben je in een stad waar goed werk is, waar goed onderwijs wordt gegeven, met veel groen, een schone lucht en schone straten. Met name de wijken die al lang wachten op een opknapbeurt, knappen we op. En we zorgen voor 10.000 extra banen. We willen meer handhavers, reinigers, leraren en extra handen in de klas. En we zorgen dat een warmwoningteam aan de slag gaat dat corporatiewoningen isoleert. Dat levert niet alleen veel extra werk op, maar ook minder woonlasten en een beter milieu.

Je thuis voelen kan alleen als je je welkom voelt en mee kan doen. Uitsluiting, discriminatie en segregatie zijn niet alleen onacceptabel maar moeten ook actief worden bestreden. Schooladviezen mogen nooit afhankelijk zijn van je afkomst. En scholen horen plekken te zijn waar je elkaar ontmoet, in plaats van sorteermachines. In een stad als Amsterdam zou geen kind in armoede moeten opgroeien en zou niemand zich eenzaam moeten hoeven te voelen.

Je thuis voelen, kan alleen als je grip houdt op je eigen leefomgeving. We mogen onze stad niet af laten pakken door mensen en bedrijven die alleen maar geld willen verdienen aan onze stad. Die er liefdeloos voor zorgen dat Amsterdam steeds duurder, drukker en onleefbaarder wordt. Wij houden van Amsterdam en willen er daarom met lef voor strijden dat zij een stad blijft voor iedereen.

Op 21 maart kiezen we voor de toekomst van Amsterdam. Wij kiezen voor een gelukkige stad, een thuis voor alle Amsterdammers.

Marjolein Moorman
Lijsttrekker